دسته‌بندی نشده

مقایسه نقاشی سنتی با دیجیتال _ کدام مورد برای من مناسب است؟

مقایسه نقاشی دیجیتال با نقاشی سنتی – کدام مورد برای من مناسب است؟

افرادی که میخواهند به دنبال علاقه قدیمی خود به هنر بروند، معمولاً این سوال برایشان پیش می آید که بین نقاشی سنتی و دیجیتال کدام مورد را انتخاب کنند. بعضی ها حتی میپرسند که آیا نقاشی سنتی بهتر است یا نقاشی دیجیتال؟ به این دلیل، ما تصمیم گرفتیم که یکسری از مزیت ها و معایب هر کدام از این دو نوع نقاشی را در این مقاله با شما در میان بگذاریم تا خودتان بتوانید مقایسه ای دقیق بین این دو روش نقاشی انجام داده و هر کدام که برای شما مناسب تر است را انتخاب کنید.

◄ تفاوت بین این دو چیست؟

تفاوت بین نقاشی سنتی و دیجیتال چیست؟ پاسخ ساده این است که در نقاشی سنتی، شما از ابزارآلات سنتی برای نقاشی استفاده میکنید و در نقاشی دیجیتال، از کامپیوتر و ابزارآلات مدرن.

◄ مزایا و معایب

برای اینکه تصمیم بگیرید که کدام مورد از این دو نوع هنر برای شما بهتر است، باید چند گزینه را مدنظر داشته باشید. در ادامه، فهرستی از مزایا و معایب هر کدام از این دو فرمت آورده شده است.

◄ مزایای هنر سنتی

اثر هنری فیزیکی اصلی. یک اثر هنری اورجینال و اصلی، معمولاً ارزش خیلی بیشتری به نسبت کارهای پرینت شده دارد.

کاستی ها و نقص ها. عیب و ایرادهایی که در هنر ایجاد شده توسط دست وجود دارد، ارزش هنری خاصی به اثر هنری اضافه میکنند که در نقاشی دیجیتال این وجود ندارد.

یکی شدن با اثر هنری: در طول پروسه نقاشی، شما با اثر هنری خود یکی میشوید و احساس نزدیکی خیلی زیادی با آن خواهید کرد. این مسئله در نقاشی سنتی خیلی بیشتر از نقاشی دیجیتال به چشم میخورد، به این دلیل که یک نقاشی هنری قابل لمس را ایجاد میکنید.

شما استاد هستید، نه یک ابزار: در نقاشی سنتی، شما هستید و شما، و همه چیز به توانایی های شما باز میگردد. به همین دلیل، با وجود اینکه نسبت به نقاشی دیجیتال، در سبک سنتی خیلی بیشتر طول میکشد تا بتوانید یک اثر هنری خیلی خوب ارائه کنید، ولی زمانی که این اتفاق افتاد، میتوانید مطمئن باشید که این اثر، بطور 100% نتیجه مهارت و تلاش شما بوده است. در مقایسه با این، در نقاشی دیجیتال، شما میتوانید به راحتی المان های نقاشی را جابجا و بزرگ و کوچک کرده و حذف کرده و تغییر دهید. بعلاوه، شما در نقاشی های دیجیتال معمولاً از تکسچرها و المان هایی که در عکس ها و یا حتی در خود برنامه وجود دارد استفاده زیادی خواهید کرد. این توانایی ها میتوانند خیلی در خلق یک اثر هنری کار شما را راحت کنند. در مقایسه با این، در نقاشی سنتی، شما واقعاً بعنوان یک استاد، خودتان پیشرفت میکنید و قوی میشوید.

◄ معایب هنر سنتی

جبران اشتباهات کار سختی است. در این روش هنری، حذف کردن اشتباهات و خطاها کار سختی است و یا باید آنها را پوشاند و یا به شکلی مخفی کرد.

فرآیند بازتولید مشکل. معمولاً به اسکنر و دوربین دیجیتال مناسب برای انتقال آن به کامپیوتر نیاز است و اگر میخواهید دوباره خودتان دقیقاً آن را روی کاغذ یا بوم ایجاد کنید، خیلی فرآیند زمان بر و مشکلی خواهد بود و به احتمال زیاد، دقیقاً مشابه اثر هنری اولیه نخواهد شد.

تجهیزات و مواد لازم. نیاز به خرید رنگ و کاغذ و پارچه و ابزارها و لوازمی دارد که بعد از مدتی تمام میشوند و نیاز به خرید مجدد آنها خواهید داشت.

◄ مزایای هنر دیجیتال

بازدهی بیشتر. هنرجو با سرعت خیلی بیشتری میتواند آن را شروع کرده و سرعت به پایان رساندن اثر در آن نیز بیشتر است.

سادگی بیشتر. تا زمانی که دکمه بازگشت دارید، هیچ اشتباهی دائمی نخواهد بود.

امکان گشت و گذار و آزمایش بیشتر. شما در این نوع هنر، امکانات بیشماری برای امتحان و آزمایش در اختیار دارید. امکان شبیه سازی تمام سبک های مختلف نقاشی سنتی در نقاشی دیجیتال وجود دارد و شما هیچگاه محدود به یک سبک یا یک روش خاص در نقاشی نیستید. در نقاشی دیجیتال، شما میتوانید با دقت خیلی زیاد همه انواع سبک های دیگر نقاشی را شبیه سازی کنید و بطور مثال اثری خلق کنید که بیننده فکر کند توسط رنگ روغن یا آبرنگ طراحی شده است. با اینحال، شبیه سازی همه کارهایی که در نقاشی دیجیتال میشود انجام داد در روش های سنتی، کار خیلی سخت و پرهزینه ای خواهد بود.

کپی و نقل و انتقال ساده: کار با مشتریان را خیلی ساده تر میکند.

صرفه جویی در وقت: خیلی از روش های سنتی نقاشی، به زمان زیادی برای آماده سازی نیاز دارند. بطور مثال، آماده سازی بوم، ترکیب رنگ ها، رنگ آمیزی اولیه، زمان لازم برای خشک شدن لایه های رنگ … ولی در نقاشی دیجیتال شما میتوانید در ظرف چند ثانیه شرایط را آماده کنید 

تجهیزات و لوازم: بعد از خرید کامپیوتر و تبلت و نصب نرم افزار، دیگر به چیز خاصی نیاز نخواهید داشت. البته، کامپیوتر که کم و بیش در همه خانه ها وجود دارد و برنامه های متنوع و بسیار خوبی برای نقاشی دیجیتال وجود دارند که یا رایگان بوده یا بطور رایگان قابل استفاده هستند. و اگر این را بخواهیم با نقاشی سنتی که در آن، شما باید دائما لوازم اولیه جدید تهیه کنید مقایسه کنیم، راحت تر بودن این نوع نقاشی در طولانی مدت، بیش از پیش مشخص میشود. 

قابل حمل: طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه هاروارد انجام گرفت، این مسئله کشف شد که پرت شدن حواس، کمک زیادی به فرآیند ایده پردازی و الهام گرفتن میکند. خیلی از الهامات و ایده های جدید شما، زمانی که در استودیو هستید اتفاق نمی افتد، بلکه زمانی به ذهن شما خطور میکند که کاملاً مشغول کار دیگری بوده و هیچ تمرکز خاصی روی فرآیند نقاشی ندارید. وجود برنامه های مختلف نقاشی با تلفن همراه که بسیار با کیفیت هستند، فرآیند پیاده سازی و ضبط ایده ها و الهامات جدید شما را خیلی راحت و ساده میکنند.

استفاده مجدد از موارد خلق شده در نقاشی های دیگر. شما می‌توانید به سادگی از بخشی یا تمام یک نقاشی دیجیتال، در نقاشی های دیگر استفاده کنید و این خیلی از لحاظ هزینه ای و زمانی مقرون به صرفه است.

◄ معایب هنر دیجیتال

امکانات بی حد و حصر: به دلیل اینکه این نوع هنر، بی نهایت امکانات در اختیار شما قرار میدهد، این میتواند مخصوصاً در شروع کار برای هنرجو گیج کننده باشد.

عدم وجود اثر هنری اورجینال و اصلی. برخلاف نقاشی سنتی که شما یک اثر هنری اولیه و اصلی در نهایت خواهید داشت، در نقاشی و هنر دیجیتال، اثر فیزیکی اورجینالی وجود ندارد و همه چیز داخل کامپیوتر است.

سادگی زیاد (مورد بحث): با وجود اینکه از نظر خیلی از افراد، دکمه بازگشت و امکاناتی که نرم افزارهای نقاشی دیجیتال در اختیار هنرمند قرار میدهند، کار نقاشی را خیلی ساده میکند، ولی با اینحال برای ایجاد یک نقاشی عالی دیجیتال، درک بالایی از اصول و قواعد نقاشی و رنگ ها و ترکیب بندی و بیشتر اصول و قواعدی که در نقاشی سنتی نیز استفاده میشود، مورد نیاز خواهد بود.

کپی پذیر: کپی کردن این نوع اثر هنری توسط بقیه افراد خیلی ساده است و آنها به راحتی میتوانند از آن در فضای دیجیتال استفاده کنند.

با وجود اینکه نقاشی دیجیتال بدلیل سادگی آن میتواند برای خیلی از افراد جذابیت زیادی داشته باشد، ولی توصیه میشود که هنرجویان برای اینکه سبک هنری خاص خود را پیدا کنند، مدتی نقاشی سنتی انجام دهند. انجام نقاشی سنتی و استفاده از ابزارها و لوازم مختلف، ترکیب رنگ ها، بررسی سبک های متفاوت، … باعث میشود که هنرجو به یک سبک یا روش خاص که بیشتر مورد علاقه وی است متمایل شود که این مسئله میتواند باعث پیشرفت خیلی سریع وی در زمانی که شروع به نقاشی دیجیتال کرد شود.

با جمع بندی همه موارد بالا، اینطور بنظر میرسد که در این دوره، نقاشی دیجیتال مزایای بیشتر و معایب کمتری نسبت به نقاشی سنتی دارد و میتواند منبع الهام و درآمد خیلی خوبی برای بسیاری از هنرمندان به شمار برود. بنابراین، حتی اگر شما یک نقاش سنتی عالی هستید، خیلی خوب است که به نقاشی دیجیتال نیز بعنوان ابزاری جدید برای گسترش بازه کاری خود نگاه کنید.

با همه این تفاسیر، آیا میتوانید حدس بزنید که کدام یک از نقاشی های بالا، نقاشی دیجیتال و کدام مورد، نقاشی سنتی است؟ اگر میدانید، در قسمت دیدگاه ها منتظر پاسخ تان هستیم 🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن