ورزش های رزمی

انتخاب بهترین ورزش رزمی دنیا برای شما

بهترین ورزش رزمی دنیا چیست؟ کدام ورزش رزمی برای من بهتر است ؟ چرا طرفداران یکسری از ورزش های رزمی خیلی بیشتر از ورزش های رزمی دیگر هستند؟ آیا یک ورزش رزمی برای همه افراد مناسب است؟  توصیه مربیان و کارشناسان ورزش های رزمی در مورد انتخاب بهترین ورزش رزمی چیست؟ چرا یک سری از افراد که در یک ورزش رزمی موفقیت زیادی کسب نکرده بودند زمانی که ورزش خودشان را تغییر می دهند به سرعت به موفقیت زیادی دست پیدا می کنند؟

اینها سوالاتی هستند که فکر خیلی از افراد را در زمان انتخاب اولین ورزش رزمی به خودشان مشغول میکنند. برای جواب به این سوالات، در این مقاله لیست یکسری از بهترین ورزش های رزمی و نقاط قوت و ضعف آنها آورده شده است تا بتوانید ورزش مناسب خودتان را انتخاب کرده و با علاقه آن را دنبال کنید 

انتخاب بهترین ورزش رزمی دنیا برای شما

این فکر که باید پول بدهید تا هر روز به باشگاه رفته و کتک بخورید، ممکن است برای بعضی از افراد دیوانه وار بنظر برسد. ولی، پیوستن به یک باشگاه رزمی میتواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی سلامتی فیزیکی و شادی و رضایت کلی شما داشته باشد. انتخاب بهترین ورزش رزمی دنیا برای شما ، برای اینکه بتوانید از تمرینات خود لذت برده و نیمه کاره آن را رها نکنید، در اینجاست که اهمیت پیدا میکند. در ادامه توضیح مختصری در مورد چند ورزش رزمی خیلی محبوب و اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر آورده شده است. البته ورزش های رزمی بسیار زیادی وجود دارند که در این لیست آورده نشده اند و ممکن است مورد مناسب برای شما باشند. با اینحال، مطالعه این لیست میتواند شروعی عالی برای شما در این زمینه باشد


موی تای / کیک بوکسینگ

عبارت کیک بوکسینگ، یک عبارت کلی برای ورزش هایی است که شامل ضربات مشت و لگد میشوند. با اینحال، در بین آنها موی تای چند خصوصیت خاص و مخصوص به خود دارد: این یک ورزش رزمی با قدمت صدها سال است که زادگاه آن تایلند میباشد. علاوه بر استفاده از ضربات مشت و لگد، در موی تای از ضربات آرنج و زانو نیز بطور خاص استفاده می شود و همچنین یکسری فنون گلاویزی ایستاده به نام کلینچ نیز در آن وجود دارد.

کجا آن را دیده اید؟ در صورتی که فیلم های مبارز تایلندی تونی جا را دیده باشید، حتماً متوجه سبک رزمی استفاده شده در آن که بیشتر تمرکز بر روی ضربات آرنج و زانو دارد نیز شده اید. علاوه بر آن، از موی تای در مسابقات یو اف سی نیز بسیار زیاد استفاده میشود.

چه انتظاری باید از موی تای داشته باشید؟ تکنیک ها بصورت فنون ترکیبی تمرینی آموزش داده میشود. بعد از یادگیری ضربات اولیه، مبارزه و تمرین دو نفره را شروع خواهید کرد. در این ورزش تمام عضلات بدن درگیر شده و تقویت میشوند. یادگیری موی تای میتواند توانایی شما در مبارزات خیابانی و دفاع از خودتان را به میزان زیادی افزایش بدهد.

آیا برای شما مناسب است؟ در صورتی که هدف شما شرکت در مسابقات است، این انتخاب خیلی خوبی میتواند برای شما باشد. بسیاری از مبارزان آزاد، از موی تای بعنوان پایه ضربات مشت و لگد خود استفاده میکنند و پیدا کردن مسابقات کیک بوکسینگ آماتور خیلی کار سختی نیست. در صورتی که بدنی انعطاف پذیر داشته باشید، شروع کار مخصوصاً در قسمت ضربات پا میتواند برای شما ساده تر باشد. اگر به دنبال انتخاب بهترین ورزش رزمی دنیا برای خودتان هستید، قطعاً باید ورزش موی تای و کیک بوکسینگ را مورد بررسی دقیق قرار بدهید.


وینگ چون کونگ فو

وینگ چون، یک سبک رزمی نزدیک است که تمرکز آن بر روی تعادل می باشد. زادگاه این ورزش چین است و این یک ورزش با تاریخچه غنی محسوب میشود. علاوه بر وجود حرکات و ضربات سریع و مهلک، در این ورزش تکنیک های ریلکسیشن نیز وجود دارد که برای نگه داشتن وضعیت بدن در بهترین حد ممکن از آنها استفاده میشود. 

در کجا آن را دیده اید؟ در صورتی که فیلم های ایپ من را دیده باشید، متوجه سبک رزمی سریع و نزدیک هنرپیشه اصلی آن نیز شده اید که در واقع همان سبک وینگ چون است.

چه انتظاری از وینگ چون داشته باشید: در ورزش وینگ چون ، استفاده از تصویر ذهنی جایگاه خاصی دارد. در این ورزش، برای اینکه بتوانید بدنتان را در وضعیت تعادل نگاه دارید، ایده خط مرکزی بدن در آن آموزش داده میشود که تمام حرکات را به شکل درست خود هدایت میکند. ضربات معمولاً شامل فنون ضربه ای سریع در حال حرکت به جلو میشود. وضعیت ایستادن در این ورزش با خیلی از ورزش های رزمی دیگر متفاوت است، پس در صورتی که از ورزش رزمی دیگری به اینجا مهاجرت کرده اید، نیاز به مقداری تنظیم مجدد خواهید داشت.

آیا برای شما مناسب است ؟ وینگ چون یک سیستم مبارزه نزدیک است، بنابراین اگر مشکلی با فضای شخصی دارید و یا از عکس العمل بدنی ضعیفی برخوردار هستید، این گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. ضربات لگد در وینگ چون خیلی کم هستند، بنابراین اگر به دنبال ورزشی هستید که تمرکز خوبی روی ضربات با پا داشته باشد، وینگ چون شاید انتخاب مناسبی برای شما نباشد. بیشتر فرم های وینگ چون فشار خیلی زیادی به عضلات دست وارد میکنند، مخصوصاً آنهایی که با آدمک چوبی انجام میشوند. بنابراین خودتان را آماده کنید که یک پیراهن آستین بلند پوشیده و برای یک مدت دست های تان را تقویت کنید. با اینحال، در صورتی که به دنبال تقویت تعادل و تمرکز خودتان هستید، و به دنبال ورزشی با ضربات مشت سریع و مهلک هستید که فنون دفاعی و حمله ای را در یک حرکت با هم ترکیب کرده باشد، این یک گزینه عالی برای شما خواهد بود. بنابراین در زمینه انتخاب بهترین ورزش رزمی برای خودتان، وینگ چون را نیز بطور دقیق مدنظر داشته باشید.


جوجیتسوی برزیلی

جوجیتسوی برزیلی یک سبک گلاویزی مبارزه در خاک است که در سال های ابتدایی 1900 از جودو جدا شد. گسترش و محبوبیت این ورزش، زمانی اتفاق افتاد که استاد رویس گریسی از آن برای قهرمانی در رقابت های اولیه یو اف سی استفاده کرد. هدف این ورزش، این است که حریف خودتان را در یک وضعیت سابمیشن قفل کنید و سپس یا آنها را ناک اوت کنید و یا اینکه آنقدر درد به آنها وارد کنید که حاضر به تسلیم شوند. محبوبیت زیاد این ورزش، باعث میشود که یک گزینه واجب در بررسی های شما برای انتخاب بهترین ورزش رزمی باشد. 

کجا آن را دیده اید؟ اگر رقابت های یو اف سی و مبارزات آزاد را دیده باشید، حتماً جوجیتسوی برزیلی را هم در آن دیده اید.

چه انتظاری داشته باشید ؟ هسته اصلی ورزش جوجیتسوی برزیلی، در واقع نوعی کشتی در خاک است. ورزشکاران یا با گی (یونیفورم) و یا بصورت نوگی (بدون یونیفورم اصلی و تنها با شورت ورزشی و تیشرت) با هم رقابت میکنند. در جوجیتسوی برزیلی، فشار خیلی زیادی به کم و بیش تک تک عضلات و ماهیچه های بدن وارد میشود و ممکن است در شروع برای شما خیلی خسته کننده باشد. شما در این ورزش، یک پنجه فولادی و انواع روش های تسلیم کردن حریف در خاک را بدست خواهید آورد.

آیا برای شما مناسب است ؟ اگر هدف اصلی شما دفاع شخصی باشد، این گزینه شاید بهترین انتخاب برای مبارزه با بیش از یک نفر از افراد در خیابان نباشد، برای اینکه به خاک بردن یک فرد مهاجم در حضور چند نفر از افراد مهاجم دیگر، فکر خیلی خوبی نیست. بعلاوه، اگر با این قضیه که افراد به فضای خصوصی شما وارد شوند خیلی راحت نیستید، قطعاً این ورزش حسابی اعصاب شما را به هم خواهد ریخت! ولی اگر به دنبال یک ورزش تکمیلی در کنار ورزش های ضربه ای و سخت خود هستید و یا علاقمند به جنبه ورزشی هنرهای رزمی هستید، این میتواند بهترین گزینه برای شما باشد. بعلاوه در مبارزه یک به یک، این ورزش واقعاً قوی عمل میکند و میتوانید در عرض چندثانیه یک حریف را ناک اوت کنید.


کراو ماگا

کرا ماگا یک ورزش اسرائیلی است که برای استفاده در شرایط جنگی ساخته شده است. علاوه بر یاد دادن مشت و لگد و پرتاب، در آن سناریوهای مختلفی از دفاع در برابر افراد مهاجم مسلح و غیر مسلح نیز آموزش داده میشود. 

چه انتظاری از آن داشته باشید؟ بیشتر برنامه های کراو ماگا، بر روی تمرینات بدنی شدید و تکرارهای زیاد فنون تمرکز دارند. مبارزه در زمانی که خسته هستید یک مسئله کلیدی در اینجاست و بیشتر برنامه های کراوماگا خیلی خوب شما را به این نقطه خواهند رساند. بعلاوه خیلی از ضربات آن، شامل مواردی میشود که در ورزش های رزمی دیگر غیرمجاز است ، همانند ضربه به چشم ها، گلو، کشاله ران، … 

آیا برای شما مناسب است؟ در صورتی که فنون تماسی برای شما مهم است، این میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. تعداد زیادی چرخش و ضربه در کراوماگا وجود دارد، بنابراین برای عضلات مرکزی مناسب بوده و به مفاصل قوی در آن نیاز هست. با اینحال، این تحرک بدنی زیاد به معنی این است که کلاس ها را با بدنی زخمی و ضرب دیده ترک خواهید کرد.

آیا کراو ماگا بهترین ورزش رزمی دنیا برای شما است ؟ نکته ای که در این ورزش باید به آن دقت کرد، این است که برخلاف ورزش های رزمی شرقی، جنبه آرامش روحی، فلسفه، و تعادل در اینجا وجود ندارد و بنابراین یک ورزش خیلی خشن با تبعات بالا و بعضا غیر قابل جبران محسوب میشود. به همین دلیل استفاده و یادگیری آن برای همه افراد توصیه نمیشود و خیلی از فنون آن (همانند ضربه به نقاط حساس بدن حریف که بخش خیلی مهمی از کراو ماگا است)، تنها در شرایط بسیار خاص قابل استفاده و توجیه پذیر است.


تکواندو

تکواندو که یک ورزش رزمی کره ای است، یکی از گسترده ترین فرم ورزش های این لیست محسوب میشود. ورزشکاران سبک رزمی تکواندو، از هر سبک دیگری بیشتر هستند و این ورزش، جزو ورزش های المپیک نیز می باشد. حملات در تکواندو، شامل مشت و لگد و فنون پرتابی می باشند.

کجا آن را دیده اید؟ مبارزات تکواندو یکی از هیجان انگیزترین بخش های المپیک های تابستانی است. بعلاوه، احتمالاً در تمام مناطق دنیا تعداد زیادی باشگاه ورزشی وجود دارد که به آموزش تکواندو مشغول هستند. ضربات لگد تکواندو در بسیاری از فیلم ها و بازی های رزمی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

چه انتظاری داشته باشید؟ بیشتر برنامه های تکواندو، شامل انواع مختلف فعالیت های تمرینی می باشد. علاوه بر مبارزات تمرینی و تکرار فرم ها و ضربات، موارد دیگری همانند ریلکسیشن، تمرینات استاندارد قلبی عروقی، و فعالیت هایی همانند شکستن تخته های چوبی با ضربات دست و پا نیز در آن وجود دارد.

آیا تکواندو برای شما مناسب است؟ از آنجا که تکواندو خیلی گسترده است، لازم است که قبل از ثبت نام در باشگاه مورد نظرتان، کمی تحقیق کنید. از آنجا که بیشتر مبارزات در لباس کامل انجام میشود، هزینه اولیه خرید لوازم مورد نیاز تکواندو، از خیلی از ورزش های رزمی دیگر بیشتر است. البته این به معنی حفاظت بیشتر برای شما است.

به این دلیل که تکواندو در المپیک نیز حضور دارد، رقابت های منطقه ای، شهری، و کشوری متعددی وجود دارد که میتوانید در آنها ثبت نام کرده و سطح خودتان را بسنجید.


ام ام ای

سبک مبارزات ترکیبی و آزاد، از روزهای اول مسابقات یو اف سی تا الان، پیشرفت زیادی کرده است. ترکیب ورزش های رزمی موجود در آن، میتواند شما را کم و بیش برای تمام شرایط آماده کند. خیلی از افراد، ام ام ای را بهترین سبک ورزش رزمی ترکیبی دنیا میدانند، با اینحال گستردگی و تعدد زیاد فنون آن، به معنی زمان طولانی تر و هزینه بالاتر تمرین برای  رزمیکار میباشد. 

کجا آن را دیده اید؟ علاوه بر مسابقات یو اف سی، در خیلی از فیلم های رزمی غیر شرقی نیز از این سبک استفاده میشود. بطور مثال، در خیلی از مسابقات مبارزه در قفس فیلم های سینمایی، از ام ام ای استفاده میشود.

چه انتظاری داشته باشید ؟ بیشتر برنامه های ام ام ای از چندین قسمت تشکیل شده اند، که شامل المان های مبارزه ایستاده، و مبارزه در خاک میشود. برای بخش ایستاده و گلاویزی، از موای تای به میزان زیادی استفاده میشود و جوجیتسوی برزیلی نیز برای بخش مبارزه در خاک بسیار محبوب و مورد استفاده است. ام ام ای یک سبک بسیار تماسی است، بنابراین انتظار این را داشته باشید که در بیشتر شب ها، خسته و کوفته از باشگاه به خانه برگردید. برای انتخاب بهترین ورزش رزمی که ترکیبی از فنون ضربه ای و قفل مفصل و ایستاده و در خاک باشد، لازم است که حتماً ام ام ای را مورد توجه ویژه قرار دهید. 

آیا برای شما مناسب است؟ از آنجا که ام ام ای شامل بخش های بسیار زیادی میشود، معمولاً زمان و هزینه زیادتری به نسبت یکسری از سبک های دیگر رزمی نیاز دارد. ولی از آنجا که خیلی فعالیت در آن زیاد است، میتوان به آن بعنوان یک تمرین تناسب اندام عالی نیز نگاه کرد. هدف این ورزش، دفاع شخصی نیست، ولی به این دلیل که مبارزان خودشان را برای شرایط متنوع و گوناگونی آماده میکنند، یک گزینه مناسب برای این منظور نیز میتواند باشد. بخاطر وجود این سبک، رقابت های یو اف سی خیلی هیجان انگیزتر و جذاب تر شده اند.


جودو

این ورزش که در سال های 1800 از ژاپن به غرب گسترش پیدا کرد، شامل فنون پرتابی و قفل گردن و مفاصل میباشد. در این ورزش، فنون ضربه ای بسیار کمتری به نسبت ورزش های سخت و ضربه ای وجود دارد.

کجا آن را دیده اید؟ مقدار زیادی از المان های جودو در ام ام ای مورد استفاده قرار گرفته شده است. بعلاوه، همانند تکواندو، جودو نیز یکی از ورزش های المپیکی است که مسابقات آن در تمام المپیک های تابستانی برگزار میشوند.

چه انتظاری داشته باشید ؟ اگر هدف شما ضربه زدن به افراد است، جودو ورزش مناسبی برای شما نیست. تنها در کاتاها و فرم های جودو از فنون ضربه ای استفاده میشود. بعلاوه انتظار این را داشته باشید که بطور مکرر به زمین پرتاب شوید، و این یک بخش کلیدی تمرینات جودو است که شما را برای مبارزات آماده میکند.

آیا برای شما مناسب است ؟ با وجود اینکه محبوبیت جوجیتسوی برزیلی، باعث کاهش محبوبیت جودو شده است،با اینحال این ورزش هنوز یک سبک بسیار محبوب برای رقابت ها محسوب میشود. با وجود اینکه فنون ضربه ای در آن وجود ندارد، میزان تماس در آن بالا است و اگر برای اهداف دفاع شخصی به دنبال یک ورزش رزمی هستید، احتمالاً جودو به نسبت جوجیتسوی برزیلی میتواند برای شما کاربردی تر باشد. بعلاوه، جودو یک تمرین تمام بدنی محسوب میشود که تمام ماهیچه های بدن شما را درگیر میکند، ولی عضلات مرکزی و پنجه شما بیشترین فشار را تحمل خواهند کرد. اگر به زمین زدن حریفان و به هم زدن تعادل آنها علاقه دارید، شاید جودو بهترین ورزش رزمی دنیا برای شما باشد

خواندن اطلاعات در مورد مجموعه های رزمی، به تنهایی کافی نیست. لازم است که خودتان اقدام به یادگیری فنون و تکنیک های آنها کنید. برای خرید محصولات فوق، روی محصولات زیر کلیک کنید تا به صفحه محصول منتقل شوید

نوشته های مشابه

24 دیدگاه

  1. این انتخاب بهترین ورزش رزمی دنیا که توی اسم مقاله نوشته شده، خیلی به سلیقه فرد هم بستگی داره. بنظرم بهترین ورزش چیزی هست که بتونید باهاش ارتباط برقرار کنید و ادامه ش بدید وگرنه اگه چیزی باشه که چندماه انجامش بدید و ولش کنید فایده ای نداره . البته اطلاعات مقاله خیلی خوب بود ?

    1. سلام پیشنهاد من جوجیتسوی برزیلی هست که خیلی مرگ اوره و با عنوان دفاع شخصی پیشرفته ازش یاد میشه و هم تو رینگ و هم تو دنیای واقعی کاربرد ی هست

  2. سلام. مقاله خوبی بود. برای افرادی که قدشون خیلی بلنده چه ورزشی رو پیشنهاد میدید؟

    1. کشتی آزاد و کشتی فرنگی برای افراد هیکلی و قد بلند ورزش خیلی خوب و مناسبی است و کُشتی ورزش بلند قامتان است 🤼🏻‍♂️👍🏻

  3. با سلام خدمت شما در مورد مجموعه ورزشی وغیر ورزشی اکثرا زمان اصلی می باشد اگر برای شما امکان دارد همه یا بیشتر مجموعه های ورزشی وغیر ورزشی با زیر نویس فارسی تبدیل کنید نه خاطر اینکه اکثر علاقمندان به زبان اصلی برایشان سخت اگر فارسی شود خیلی ها مجموعه ها را خواهند خرید با تشکر

    1. با سلام و عرض تشکر نسبت به پیشنهاد خوبتون. نکته ای که وجود دارد این هست که حجم مجموعه ها بسیار بالا هست و مجموعه ها رزمی بخاطر اینکه حرکات بطور کامل نشان داده میشود بخوبی قابل استفاده هستند
      البته قاعدتاً اگر زبان تون خوب باشد بهتر هست

  4. من ام ام ای رو دوست دارم. خیلی کامل و کاربردی هست. با هر نوع حریفی هم میتونید مبارزه کنید. بنظرم اگه واقعاً میخواید یه مبارزه تمام عیار بشید ام ام ای رو دنبال کنید

  5. سلام خسته نباشید. برای خانوما چه ورزشی از همه بهتره بنظرتون؟ میخوام خیلی سنگین و فشرده نباشه ولی کاربردی باشه

  6. سلام واقعا مقاله خوبی بود فقط یک سوال دارم من خیلی ورزش رزمی mma رو دوست دارم ولی نمیدونم باشگاه هایی که اون رو اموزش بدن هست یا نه در ضمن من در مشهد زندگی میکنم اگه ادرس باشگاه mma در مشهد رو دارید میشه بهم بگید

    1. داداش سلام خسته نباشید . ببین الان همه مربی های بوکس و کیک بوکس و موی تای شدن مربی ام ام ای چون بوکس و کیک بوکس مکمل ام ام ای هستن . ولی اگه یه نفر توی مشهد ام ام ای تدریس بده ایمان قبولیان بهترینه

    1. 😂😂😂😂 کشتی جزو رزمی هست؟چقدر مطالعه داشتی؟ چند ساله ورزشکاری؟ تا حالا از بوکسور ها کتک خوردی؟ ببینی رزمی یعنی چی

    1. فریدون جان،قطعا جودو از کشتی خیلی بهتره چون جودو یک ورزش نظامی است و خیلی حرفه ایی و سخته.

  7. قطعا سخت ترین و حرفه ایی ترین ورزش رزمی جهان کشتی آزاد و کشتی فرنگی است و سازمان نیرو های مسلح سپاه،ارتش و پلیس برای درگیری و دفاع از خود و افزایش سرعت و استقامت ورزش کشتی را به صورت حرفه ایی آموزش و تمرین می کنند.

    1. پروفسور. یک کشتی گیر بلده مثل بوکسر ها مشت بزنه ؟. جاخالی بده و قفل مفصل بلده؟ ضربات. پا تکواندو بلده؟ سپاه و ارتش پليس. رزمی های ترکیبی آموزش میدن. مثل mma. نه کشتی اطلاعاتت بالا ببر یکم.

  8. ببینید هیچ وقت به وینگ چون کونگ فو نباید گفت ورزش رزمی باید گفت هنر رزمی . کلا هنر های رزمی چینی رو توی ایران نرین اصلا به درد نمیخوره . ورزش های ک بهترینه بوکس و کیک بوکس و موی تای کلا ورزش های ژاپنی توی ایران خوبه ولی چینی ن . ورزش های ایرانی مثل کونگ فو توآ و کشتی هم بد نیستن در در ضمن تکواندو ک کره ای هم هس خیلی ها قبول دارن . اگه واسه دفاع سخصی میخواین کاربردی ترین کیک بوکس و بوکس و موی تای کاراته و تکواندو و کراو ماگا و جوجیتسو برزیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن