ورزش های رزمی

معرفی موی تای : موی تای چیست

آیا میدانید موی تای چیست ؟ منشأ آن کجاست؟ چه فنون و قوانینی دارد؟ برترین مبارزان آن که هستند؟ چه لوازم و تجهیزات نیاز دارد؟ آیا برای من مناسب است؟ در این مقاله پاسخ به تمام این سوالات و بسیاری از موارد دیگر در مورد این ورزش رزمی جذاب را دریافت خواهید کرد

موای تای یا بوکس تایلندی یک ورزش رزمی است که تاریخچه آن به قرن 13م میلادی باز میگردد.

این ورزش که به علم هشت عضو شناخته میشود از ضربات مشت، زانو، ساق، و آرنج و همچنین فنون گراپلینگ استفاده میکند

این ورزش که ریشه هایی در ارتش تایلند دارد در سرتاسر دنیا آموزش داده میشود و سازمان های متعددی مسابقات و رویدادهای مبارزاتی آن را برای میلیون ها هوادار در سرتاسر دنیا مخابره میکنند . بعلاوه، این ورزش رزمی، یک عنصر کلیدی در سبک های مبارزات آزاد و MMA است که در مسابقات یو اف سی UFC یا بلاتور دیده میشود.

این مقاله آموزشی همه چیزهایی که در مورد موی تای نیاز وجود دارد را در خود دارد، که از ضربات و متدهای تمرینی گرفته تا تاریخچه و توسعه آن در دوران مدرن را شامل میشود.

موی تای چیست ؟

موی تای در حال حاضر یک ورزش رزمی است که در سرتاسر جهان آموزش داده می شود. با این حال محبوبیت اصلی این ورزش در تایلند است که در آنجا به عنوان ورزشی ملی شناخته می شود

موی تای چیست : معرفی موی تای

این ورزش جزء ورزشهای رزمی سخت و ضربه‌ای محسوب می شود و ورزشکاران در آن در حالت ایستاده با یکدیگر درگیر شده و به یکدیگر ضربه وارد میکنند

این ورزش با ورزش‌های گراپلینگ همانند جودو و جوجیتسوی برزیلی که در آنها مبارزان با فنون گراپلینگ و گلاویزی و معمولاً در زمین با هم مبارزه میکنند متفاوت است

ضربات موی تای

تمرکز این ورزش بر روی وارد آوردن ضربات به حریف با استفاده از فنون و متدهای زیر است

مشت های موی تای

همانند بوکس غربی، ضربات مشت در موی تای با مشت های بسته به بدن و سر حریف وارد میشوند.

مشت ها بوسیله نوارهای پارچه ای و دستکش محافظت میشوند تا صدمات وارده به ضربه زننده و حریف کاهش پیدا کند.

در این ویدئو، بازه گسترده ای از ضربات مشت در موی تای را میتوانید ببینید.

  • مشت سریع (jab): پرتاب کردن دستی که جلوتر است (دست ضعیف تر) بطور مستقیم به سمت سر یا بدن حریف. این تکنیک معمولاً برای گیج کردن حریف و آماده کردن شرایط برای وارد کردن ضربات سنگین تر به حریف استفاده می شود
  • کراس: پرتاب دستی که عقب قرار دارد (دست قوی) بطور مستقیم به سمت حریف.
  • هوک: استفاده از چرخش بدن و حرکت دادن دست در حالیکه زاویه معمولاً 90 درجه دارد در سطح افقی به سمت سر یا بدن حریف.
  • آپرکات: پائین آوردن مشت و سپس حرکت دادن آن به سمت بالا به سمت چانه حریف که معمولاً منجر به ناک اوت میشود.

ضربات لگد در موی تای

احتمالاً معروفیت اصلی موی تای به خاطر ضربات کشنده پا در آن است

رزمی کاران موی تای پای خود را به صورت چرخشی و زاویه دار به سمت سر و بدن حریف حرکت داده و همچنین با استفاده از پای خود حریف را به عقب میرانند

در ویدیوی زیر می توانید ببینید که این چهار نوع ضربات لگد اصلی در موی تای چیست

  • لگد پایین: هدف این فن، وارد آوردن ضربه به ران حریف است که باعث آسیب دیدن و دردناک شدن آن در طول زمان شده و حتی میتواند حریف را با یک ضربه قوی به خاک بیندازد.
  • لگد به بدن: یک ضربه چرخشی لگد که در آن، ساق پا به بدن تماس پیدا میکند.
  • لگد بلند: تماس ساق پا و جلوی پا به سر که میتواند باعث ناک اوت حریف شود.
  • تیپ: این لگد که برای عقب راندن حریف استفاده میشود بصورت بالا آوردن پا و ضربه با کف و زیر پا به بدن و سینه حریف انجام میشود و می توان از آن هم برای دفاع و هم حمله استفاده کرد

ضربات زانو در موی تای

ضرب زانو در موی تای از هر وضعیتی قابل استفاده هستند. ویدیوی استفاده از آن را می توانید در زیر مشاهده نمایید

  • ضربات مستقیم زانو: در این ضربه زانو به صورت مستقیم و در حالی که فرد ایستاده است به نیم تنه حریف وارد میشود
  • ضربات کلینچ زانو: در وضعیت کلینچ و در حالیکه که سر حریف در کنترل ما قرار دارد، ضربات از اطراف به قفسه سینه و بصورت مستقیم به سر حریف وارد میشوند.
  • ضربات پرنده زانو: حمله کننده از فاصله زیاد به هوا پریده و به دنبال وارد آوردن ضربه با زانو به سر حریف است.

ضربات آرنج موی تای

ضربات آرنج معمولاً به سمت سر پرتاب میشوند و با وجود اینکه طبق قوانین کامل موی تای استفاده از آنها مجاز است، در یکسری از نسخه های این ورزش اجازه استفاده از آنها داده نمیشود و معمولاً در مبارزات تمرینی در باشگاه نیز از آنها استفاده نمیشود

آنها معمولاً برای وارد آوردن ضربات سنگین به حریف استفاده میشوند و حتی میتوانند در مبارزات، مرگبار باشند.

در ویدئوی زیر یکسری از ضربات آرنج در موی تای دیده میشود

  • ضربات افقی آرنج: حرکت آرنج در مسیر منحنی از اطراف به سمت سر حریف
  • ضربات آرنج به سمت بالا: حرکت دادن آرنج از بین دفاع حریف به سمت بالا و به سمت سر حریف.
  • ضربات چکشی آرنج: بلند کردن آرنج و پائین آوردن آن با سرعت و قدرت زیاد به روی سر حریف.
  • ضربه چرخشی آرنج از پشت: این که یکی از ضربات پیشرفته محسوب میشود با چرخش 180 درجه ای فرد از سمت عقب و حرکت آرنج به سمت بیرون و ضربه با پشت آرنج به سر حریف انجام میشود.

کلینچ در موی تای

با وجود اینکه موی تای یک ورزش رزمی در وضعیت ایستاده است، یک بخش گراپلینگ ایستاده نیز دارد که با نام کلینچ شناخته میشود. در ادامه به معرفی آن می پردازیم .

در این وضعیت مبارزان برای بدست آوردن یک وضعیت برتر، با هم گلاویز شده و ضرباتی همانند ضربات زانو، مشت و آرنج، و فنون پرتابی در این وضعیت مجاز است

در صورتی که علاقمند به یادگیری موی تای در خانه از برترین اساتید دنیا هستید، میتوانید این مجموعه ها را مدنظر قرار دهید. دقت کنید که تمامی مجموعه های کوچک تر در داخل مجموعه اصلی موی تای نیز وجود دارد و در صورت تهیه آن، نیازی به سفارش موارد دیگر نیست 

دفاع و گارد در موی تای

هدف مبارزان در موی تای، این است که تا جایی که میتوانند ضربات خود را به سر و بدن حریف وارد کنند. به همین دلیل، جلوگیری از وارد آمدن ضربات حریف به بدن نیز یکی از بخش های اصلی ورزش موی تای محسوب میشود.

اینکار با استفاده از گرفتن گارد با دست برای جلوگیری از وارد آمدن ضربات مشت و آرنج و لگدهای بلند، و همچنین بالا آوردن ساق پا برای جلوگیری از رسیدن ضربات پای حریف به پائین تنه انجام میشود.

قوانین موای تای

مبارزات غیر آزاد موی تای قوانین و مقررات بسیاری دارند و این مسئله به سازمان برگزار کننده آنها بستگی دارد. با اینحال، برخی از آن قوانین شامل موارد زیر میشوند.

  • مبارزات در 5 راند انجام میشود و هر کدام از آنها 3 دقیقه به طول می انجامد.
  • مبارزه کنندگان باید شورت، نوارهای محافظ دست، دستکش های بوکس، کاپ، و محافظ لثه استفاده کنند.
  • گاز گرفتن، ضربه با سر، و بیرون آوردن چشم غیر مجاز است.
  • قفل دست و کشتی گرفتن در آن وجود ندارد.
  • ضربات عمدی به ناحیه کشاله غیر مجاز است.

روش پیروز شدن در یک مبارزه

برای پیروز شدن در یک مبارزه موی تای، شما باید از ضربات حریف جلوگیری کرده و تا حد ممکن ضربات خود را به آنها وارد کنید. پیروز شدن در یک مبارزه در رینگ به چند روش امکان دارد:

ناک اوت: زمانی که حریف به زمین افتاده و بعد از شمارش 10 ثانیه امکان ادامه دادن مبارزه را ندارد

ناک اوت فنی: زمانی که حریف آنقدر صدمه دیده است که طبق تشخیص داور امکان ادامه دادن مبارزه را ندارد

پیروز شدن با امتیاز: در صورتیکه هیچکدام از دو طرف ناک اوت نشده باشند، فرد پیروز از طرف داوران تشخیص داده میشود. روش تشخیص با استفاده از امتیازاتی است که دو طرف با وارد آوردن ضربات مختلف به یکدیگر در طول 5 راند بدست آورده اند. مبارزی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده میشود.

سنت های قبل از مبارزه در موای تای]

یکسری از سنت های قدیمی که ریشه در تاریخچه باستانی موی تای دارد در این ورزش وجود دارد که قبل از هر مبارزه اجرا میشود. آیا میدانید آن موارد چیست ؟

ستن مونکول

سربند موی تای

مونکول یک سربند مخصوص است که همه مبارزان موی تای باید زمان ورود به رینگ آن را بسته باشند – این یک نماد مقدس محسوب میشود که از طرف استاد به مبارز اعطا میشود.

رام موای / وای کرو

 

این یک رقص سنتی است که قبل از انجام مبارزه توسط مبارزان انجام میشود. این یک سنت باستانی محسوب میشود که هدف آن نشان دادن احترام به اساتید، والدین، اجداد، و پادشاه است.

تمرینات موی تای

افرادی که به دنبال موفقیت در موی تای هستند باید از لحاظ بدنی وضعیتی عالی داشته و در طول چندین سال در انجام تکنیک ها و فنون به استادی برسند.

بیشتر تمرینات موی تای در باشگاه های موی تای یا ام ام ای انجام میشود.

برخی از افراد بخاطر فواید موی تای برای فیتنس، یا صرفاً بصورت تفریحی تمرینات موی تای را انجام میدهند که این شامل یک یا دو کلاس در طول هفته میشود.

افرادی که به دنبال شرکت در مسابقات هستند، تمرینات فشرده و شدید موی تای را 5 تا 7 روز در هفته بصورت مداوم انجام میدهند.

تمرینات موی تای معمولاً شامل موارد زیر میشود.

گرم کردن

دلیل انجام حرکات گرم کننده قبل از شروع تمرینات موی تای چیست ؟

ورزشکاران موی تای قبل از اینکه تمرینات موی تای خود را شروع کنند، یکسری حرکات برای گرم کردن ماهیچه ها و آماده کردن آنها برای انجام تمرینات فشرده و سنگین موی تای را انجام میدهند.

 

بعلاوه، آنها تمرینات کششی را برای افزایش انعطاف پذیری و کاهش آوردن ریسک صدمه دیدن ماهیچه ها نیز انجام میدهند.

این نوع تمرین دینامیک برای گرم کردن ماهیچه ها در موی تای خیلی متداول و رایج است.

تمرین با بالشتک

کار با بالشتک های تمرینی یکی از بخش های اصلی تمرینات موی تای محسوب شده و در آن، یک نفر یک جفت بالشتک را در دست نگه داشته و فرد دیگر، ضربات خود را به آن وارد میکند.

 

هدف این کار، شبیه سازی سناریوهای پیش آمده در مبارزات واقعی است و به همین دلیل فرد کمک کننده بالشتک ها را به اطراف حرکت داده و آنها را در وضعیت های مختلف برای وارد آوردن ضربات مشت و لگد و آرنج و زانو برای فرد حمله کننده قرار میدهد.

در این تمرینات، فرد حمله کننده باید باندهای دست و دستکش داشته باشد.

مبارزات تمرینی

یکی دیگر از بخش های اصلی تمرینات موی تای، انجام مبارزات تمرینی است که در آن، دو شرکت کننده در یک وضعیت کنترل شده، با یکدیگر مبارزه کرده و شرایطی شبیه مبارزات واقعی در رینگ را شبیه سازی میکنند.

 

در این وضعیت، هر دو نفر باید از دستکش، محافظ ساق پا، محافظ لثه، و کاپ محافظ استفاده کنند.

هدف در اینجا، وارد آوردن ضربات با قدرت کمتر به یکدیگر برای سنجیدن مهارت، تکنیک، و دفاع مبارزان است و ناک اوت کردن حریف در اینجا مورد هدف نیست.

تمرینات آمادگی جسمانی

آیا میدانید بهترین ورزش برای ایجاد آمادگی جسمانی در موی تای چیست ؟

از آنجا که فیتنس یک فاکتور مهم در موفقیت یک مبارز موی تای محسوب میشود، آنها از تمرینات ورزشی سبک هیت در جلسات تمرینی خود استفاده میکنند.

تمرینات ورزشی از قبیل شنا، اسکات، مشت و لگدهای متناوب، طناب زدن، و موارد دیگر بصورت ترکیبی در کنار هم استفاده شده و مربیان نیز کلاس را به انجام سریعتر و دقیق تر این حرکات وادار میکنند.

دویدن

برای ورزشکاران جدی موی تای که به دنبال شرکت در مسابقات و قهرمانی هستند، دویدن یکی از تمرینات اصلی محسوب میشود که باعث افزایش بنیه بدنی لازم برای سرپا نگه داشتن آنها در مسابقات طولانی خواهد شد .

در تایلند، یکسری از ورزشکاران هر روز صبح قبل از شروع تمرینات چندین مایل میدوند.

تمرینات تقویت ساق در موی تای

مبارزان موی تای به ساق‌های قوی نیاز دارند و بعلاوه لازم است که ساق‌های آنها نسبت به درد بیحس شده باشد

دلیل این مسئله این است که زمانی که از ضربات پا استفاده میکنند، ساق‌ پای آنها با بدن و گارد حریف تماس برقرار میکند و در صورتیکه ضربات لگد پائین آنها دفاع شود، تماس ساق‌ به ساق‌ برقرار میشود

به همین دلیل، تقویت ساق پا یکی از نیازمندی های تبدیل شدن به یک مبارز موی تای قوی است

در قدیم، مبارزان موی تای از روش های خطرناکی همانند لگد زدن به ساقه درخت موز و چرخاندن یک میله آهنی روی ساق خودشان استفاده میکردند

امروزه، روش های خیلی ملایم تری همانند ضربه زدن به کیسه های بزرگ و مبارزه بدون گارد ساق پا برای این منظور انجام میشود که باعث تقویت ساق در طول زمان میشود.

تاریخچه موی تای

تاریخچه موی تای به قبل از قرن 11 میلادی باز میگردد. با وجود اینکه بیشتر تاریخچه آن در حمله برمه به پایتخت تایلند از بین رفت با اینحال مقداری از آن باقی ماند

زادگاه موی تای

در سال های 1200، تایلند به نام سیام شناخته میشد و دائما در حال جنگ و نزاع با قبایل و کشورهای اطراف همانند کامبوج و برمه بود

برای موفقیت در این جنگ ها، ارتش سیامی تشکیل شد و مردان جوان آموزش های مبارزه انفرادی دریافت میکردند. سبک رزمی که آموزش داده میشد نهایتا به سبک موی تای که ما امروز در رینگ شاهد آن هستیم تبدیل شد

هشت نقطه بدنی، برای تقلید سلاح های جنگی که در جنگ های آن زمان استفاده میشد مورد استفاده قرار گرفت

  • مشت و لگد تبدیل به شمشیر و خنجر شد
  • ساق و قسمت جلوی دست تمرین داده شد تا همانند زرهی در برابر ضربات دشمنان عمل کند
  • آرنج تبدیل به سلاح های سنگین و غیرتیز همانند پتک و تبر شد
  • زانو تبدیل به نیزه ای شد که به سمت بدن حریف نشانه میرفت
  • فنون گراپلینگ بعنوان روشی برای زمین زدن حریف و تمام کردن کار آنها ایجاد شد

بخاطر خطر دائمی جنگ و حمله، مردم سیامی برای آماده نگاه داشتن مردان جوان برای جنگ، دراطراف پادشاهی خودشان مراکز تمرینی ایجاد کردند. این نسخه های اولیه باشگاه های موی تای، تبدیل به مراکز تجمع مردم سیامی شد و به همین دلیل موی تای جایگاه خودش را در فرهنگ سیامی محکم کرد

ایجاد یک ورزش رینگی

در طول صدها سال و با پیشرفت این ورزش رزمی، نقش آن نیز تغییر کرد و تبدیل به یک ورزش میدانی شد

سربازانی که از خدمت خود باز میگشتند بصورت دسته بندی شده در مسابقات محلی و شهری شرکت میکردند. در ابتدا این مسابقات قوانین کمی داشت و بدون رینگ، لباس های محافظ، و رده بندی وزنی انجام میشد – با اینحال در طول زمان، این مبارزات تبدیل به مبارزات کاملاً استانداردی شد که ما الان در رینگ ها شاهد آن هستیم

موی تای مدرن

الان وضعیت موی تای در دنیا چیست ؟ موی تای در حال حاضر در سرتاسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است و سازمان های متعددی رقابت های ملی و بین المللی آن را برگزار میکنند

کیک بوکسینگ سبک آمریکایی، در واقع با الهام از موی تای ایجاد شده و آن نیز در سرتاسر دنیا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است

تقریبا در تمام شهرهای دنیای مدرن، یک یا چند باشگاه موی تای وجود دارد که افراد در سطوح مبتدی تا پیشرفته در آن به تمرین میپردازند

علاوه بر این، موی تای نقش بزرگی در سبک مبارزاتی بیشتر مبارزان سبک آزاد MMA دارد که در مسابقات UFC یا Bellator با یکدیگر به مبارزه میپردازند

مبارزان مشهور موی تای

بواکاو

 

بواکاو یکی از مشهورترین مبارزان موی تای است که در سال های اخیر باعث افزایش محبوبیت موی تای به میزان زیادی شده و عناوین قهرمانی زیادی کسب کرده است و الان بیشتر در مسابقات k1 به مبارزه می پردازد

رامون دکرز

رامون دکرز احتمالاً بهترین مبارز غیر تایلندی موی تای است که تعداد زیادی عنوان قهرمانی در دنیا به دست آورده و حتی از خانواده سلطنتی تایلند نیز جایزه دریافت کرده است.

سامارت

 

سامارت توسط بسیاری از افراد در تایلند بعنوان بهترین مبارز موی تای شناخته میشود – او یکجورایی همانند محمد علی کلی موی تای است!

سانچای

سانچای

سانچای به شکلی هیجان انگیز مبارزه میکند و سبک وی بسیار دیدنی و تماشایی است. او شهرت خود را با به مبارزه طلبیدن و شکست دادن حریف هایی که چندین کلاس وزنی بالاتر از او بودند بدست آورد.

موی تای در تایلند

محبوبیت موی تای در تایلند، در حال حاضر از همیشه بیشتر است و بسیاری از کودکان از سنین پائین تمرینات موی تای خود را شروع میکنند.

مبارزات بوکس تایلندی از طریق تلویزیون پخش میشود و استادیوم های بزرگ موی تای همیشه بطور کامل بلیط های خود را به فروش میرسانند و از مبارزان بوکس تایلندی بعنوان قهرمانان ملی یاد میشود.

چطور تمرینات موی تای خود را شروع کنیم

اگر میخواهید بدانید که بهترین روش برای شروع موی تای چیست ، پاسخ کلی این است که در صورتی که میخواهید بعنوان یک فرد مبتدی موی تای یاد بگیرید، بهترین روش ثبت نام در یک باشگاه عالی و شناخته شده است.

با وجود اینکه نام نویسی و شرکت در باشگاه ها ممکن است برای بعضی از افراد در ابتدا ترسناک باشد، با اینحال باشگاه ها معمولاً به خوبی از افراد تازه وارد استقبال میکنند و حتی ممکن است کلاس های خاص و جداگانه ای برای افراد تازه کار داشته باشند .

در صورتیکه به دنبال یک باشگاه هستید، این موارد را مدنظر داشته باشید

  • امکانات خوب: آیا زمین باشگاه به خوبی تشک گذاری شده است؟ آیا رینگ ها با کیفیت هستند؟ دستکش ها جدید و نو هستند؟ وسایل محافظت کننده به اندازه موجود هست؟ کیسه بوکس … چطور؟
  • مربی شناخته شده: در مورد مربی باشگاه تحقیق کنید. آیا فرد شناخته شده ای است ؟ آیا سابقه شرکت در مسابقات را دارد؟
  • نظرات مثبت : آیا میدانید یکی از بهترین نشانه های خوب بودن باشگاه موی تای چیست ؟ لازم است شما به نظرات افرادی که در باشگاه موی تای شرکت کرده اند گوش دهید تا مطمئن شوید که آن باشگاه، ارزش وقت و هزینه ای که صرف میکنید را داشته باشد. 
  • کلاس های مقدماتی، متوسطه: نباید شروع به تمرین در باشگاهی کنید که صرفاً افراد حرفه ای و پیشرفته را آموزش میدهد.

قبل از اینکه در کلاس ثبت نام کنید، بهتر است که سطح فیتنس مناسبی داشته باشید، البته در صورتیکه به موی تای بعنوان یک ورزش تفریحی برای بدست آوردن تناسب اندام نگاه میکنید، مسئله فرق میکند.

در صورتی که علاقمند به یادگیری موی تای در خانه از برترین اساتید دنیا هستید، میتوانید این مجموعه ها را مدنظر قرار دهید. دقت کنید که تمامی مجموعه های کوچک تر در داخل مجموعه اصلی موی تای نیز وجود دارد و در صورت تهیه آن، نیازی به سفارش موارد دیگر نیست 

ابزارهای لازم برای شروع تمرینات

برای اولین جلسه تمرین، به یک تیشرت ورزشی و شورت ورزشی نیاز دارید. در صورتی که میخواهید بطور مرتب تمرین کنید، به این موارد نیاز خواهید داشت:

  • شورت موی تای: شورت سنتی موی تای که در بیشتر باشگاه ها لازم است که آنها را استفاده کنید.
  • نوارهای دست: نوارهای طولانی پارچه ای که دور دست پیچیده میشوند تا از دست و مشت محافظت کنند. 
  • دستکش های بوکس: بیشتر باشگاه ها اینها را در اختیار شما قرار میدهند.

البته یکسری از ابزار نیز وجود دارد که جزو تجهیزات پیشرفته محسوب میشود 

  • کاپ ورزشی – برای محافظت در برابر ضربات لگد و زانو
  • محافظ ساق پا: در بیشتر باشگاه ها اینها در اختیار ورزشکاران قرار داده میشوند. 
  • محافظ لثه
[title style=”bold” text=”آیا موی تای برای فیتس خوب است ؟” color=”rgb(152, 0, 0)”]

تمرینات موی تای فشار بسیار زیادی به بدن وارد میکنند و بنابراین در صورتی که بطور مرتب تمرین کنید، قدرت و استقامت بدنی شما افزایش خواهد یافت. بعلاوه، این تمرینات میتوانند وزن بدن شما را نیز کاهش دهند.

بعلاوه، موی تای یک روش لذت بخش برای تمرین است و باعث میشود که بعد از چندماه تمرین، خیلی نسبت به قبل بهتر و فیت تر بنظر برسید.

خوب، حالا موی تای چیست ؟

امیدواریم که این مقاله یک شناخت خوب و عالی در مورد موی تای در اختیار شما قرار داده باشد و روش های تمرین، و چیزهاییکه میتوانید از یادگیری موی تای انتظار داشته باشید را نیز به شما شناسانده باشد . الان دیگر به احتمال بسیار زیاد دقیقاً میدانید که موی تای چیست و اینکه آیا برای شما مناسب است یا نه.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید. مجموعه موی تای که شما توی سایت گذاشتید چقدر کامله؟ و آیا آموزش های سانچای داخلش وجود داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن