فیتنس و سلامتی

آشنایی با سبک های یوگا : کدام نوع یوگا برای شما بهتر است؟

با آشنایی با سبک های مختلف یوگا و کاربرد هر کدام از آنها، اولین قدم تان را در دنیای شگفت انگیز آموزش های یوگا محکم بردارید.

پس بالاخره تصمیم گرفتید که تمرینات یوگای خودتان را شروع کنید ولی بعد از یک جستجوی ساده در کلاسهای یوگای نزدیک خودتان، احتمالاً کاملاً گیج و سردرگم شده اید.

الان بهتر است کدام یوگا را امتحان کنم: آینگار یا آشتانگا؟ فرق بین یوگای وینیاسا و کوندالینی چیست؟ انقدر تعداد و فراوانی در اینجا زیاد است که برای ترساندن افراد و فراری دادن آنها از یوگا کافی است

با این حال نیازی نیست که نگران باشید. استفاده از سبکهای مختلف یوگا در برنامه تمرینی خودتان می‌تواند باعث افزایش تعادل و آمادگی شما شود

بهتر است که چند سبک، استاد و باشگاه مختلف را امتحان کنید و سپس آن گزینه ای که بیشتر از همه می توانید با آن ارتباط برقرار کنید را ادامه بدهید. البته اینکه در روز اول، از تمرینات خوشتان نیاید یا برایتان سخت باشد، دلیل این نمی‌شود که بخواهید کلاً یک سبک یوگا را نادیده گرفته و به دنبال یک سبک دیگر باشید. خوب است که کمی صبر و حوصله داشته باشید.

یک سبک خاص یوگا الزاما برای همه افراد مناسب نیست. انواع مختلف یوگا ممکن است برای افراد مختلفی بهتر جواب بدهند. به طور مثال فردی که بیست ساله است، علایق و توانایی های متفاوتی با یک فرد ۷۰ ساله دارد. همچنین فردی که کاملاً بدن انعطاف پذیر و آماده‌ای دارد ممکن است به آن تمریناتی که یک فرد با بدن عضلانی و خشک نیاز دارد احتیاجی نداشته باشد

پس با این همه اختیاری که در جلوی روی شما قرار دارد، شما باید کدام سبک را شروع کنید؟ در این مقاله ما فهرستی از انواع مختلف یوگا برای افراد مبتدی، به همراه نکته ها و توصیه‌هایی که می تواند به شما در انتخاب سبک مناسب خودتان کمک بکند را ارائه کرده ایم.

یوگا برای افراد مبتدی: ۹ سبک متفاوت که باید با آنها آشنا باشید

 

1- هاتا یوگا

هاتا یوگا

اگر به دنبال آشنایی با سبک های یوگا هستید، هاتا یوگا اولین مرحله است. در این سبک یوگا تمرکز روی موارد پایه است و سرعت انجام حرکات آرام‌تر است و لازم است که شما هر وضعیت را برای چندین تنفس نگه دارید. در بسیاری از باشگاه ها، هاتا یوگا به عنوان یک سبک آرامتر یوگا در نظر گرفته می شود

البته کلمه هاتا به معنی هر نوع یوگایی است که در آن وضعیت های بدنی مختلف آموزش داده می شود، بنابراین در این سبک یوگا شما تمرینات فیزیکی و کششی را انجام خواهید داد و تعادل بدنی خودتان را تقویت خواهد کرد

بهتر برای: افراد مبتدی. به این دلیل که سرعت پایین تر انجام حرکات در هاتا یوگا، برای افرادی که تازه شروع به انجام تمرینات خودشان کرده اند و مبتدی هستند بسیار مناسب و کاربردی است

 

2- وینیاسا یوگا

یوگا وینیاسا

در این سبک یوگا که کمی به رقص شباهت دارد، شما تمرینات حرکتی و تنفسی را با هم ترکیب کرده و با سرعت زیاد بین وضعیت های بدنی مختلف جابجا خواهید شد. در بیشتر کلاس ها نیازی نیست که شما یک وضعیت را برای یک مدت طولانی نگه داشته و سرعت انجام حرکات در اینجا بالا است، بنابراین آماده باشید که ضربان قلب بالاتری را نسبت به سبک هاتا یوگا تجربه کنید. و معمولاً از موسیقی هایی که ریتم مشابهی با حرکات ارائه شده دارند نیز در زمان تمرینات این سبک در باشگاه ها استفاده میشود.

بهتر برای: علاقمندان تمرینات تناوبی شدت بالا (HIIT). افرادی که علاقه مند به تمرینات با شدت بالا هستند احتمالاً بخاطر سرعت بالای وینیاسا، از این سبک خوششان خواهد آمد. دوندگان و ورزشکارانی که تمرینات استقامتی انجام می‌دهند نیز به خاطر حرکات مداوم در وینیاسا، به این سبک جذب می شوند.

 

3. آینگار یوگا

آینگار یوگا

در اینجا تمرکز زیادی بر روی دقت و جزئیات و همچنین تراز بدنی در هر کدام از وضعیت ها وجود دارد. ابزارهایی همانند آجر یوگا، طناب، زیر اندازها، … در اینجا تبدیل به بهترین دوستان شما خواهند شد و به شما کمک می کنند که بازه حرکتی خودتان را در محدوده‌ای که موثر و امن باشد نگه دارید.

برخلاف وینیاسا، هر کدام از وضعیت های بدنی در آینگار یوگا برای مدت زمانی نگه داشته میشوند. در صورتی که شما در این سبک تازه کار هستید، حتی اگر سبک های مختلف دیگر یوگا را نیز امتحان کرده اید، بهتر است که برای آشنا ساختن خودتان با تکنیک ها از اولین مرحله کار خودتان را شروع کنید.

بهتر برای: یوگی هایی که خیلی جزئیات محور هستند. اگر دقت زیاد در مورد آناتومی، حرکت، و فرم برای شما مهم است، آشنایی با این سبک یوگا برای شما بسیار جذاب خواهد بود. در کلاس های این سبک یوگا، اساتید اطلاعات خیلی زیادی در اختیار ورزشکاران قرار میدهند. همچنین آینگار را می توان در هر سنی نیز تمرین کرد. بنابراین برای افرادی که توانایی بدنی کمتری داشته و یا دچار آسیب دیدگی بدنی شده اند نیز بسیار مناسب و عالی است. البته شاید بهتر باشد که قبل از شروع تمرینات خودتان با پزشکتان مشورت کنید

 

4. آشتانگا یوگا

آشنایی با سبک های یوگا : آشتانگا یوگا

اگر به دنبال یک سبک چالشی ولی منظم یوگا هستید، آشتانگا را امتحان کنید. شما با شش سری وضعیت های بدنی خاص یوگا، جریان و تنفس خودتان را تنظیم کرده و حرارت درونی ایجاد میکنید. تنها مسئله این است که شما دقیقا همان وضعیت ها را به همان ترتیب در هر کلاس تمرین خواهید کرد. در برخی از باشگاه ها، یک مربی نام وضعیت های مختلف را پشت سر هم اعلام میکند تا شما آنها را دنبال کنید و در برخی از کلاسها از شما خواسته می شود که خودتان آنها را به ترتیب انجام دهید.

مناسب برای: افرادی که به دنبال کمال گرایی بوده و دنبال کردن روتین ها و قوانین سخت گیرانه برای شان کار سختی نیست

 

5. یوگای بیکرام

یوگا بیکرام

خودتان را برای عرق ریختن آماده کنید. این سبک یوگا از ۲۶ وضعیت بدنی و دو تمرین تنفسی که در اتاقی با دمای 40 درجه سانتیگراد و ۴۰% رطوبت هوا انجام می شود تشکیل شده است. در تمام باشگاه های این سبک یوگا همان ترتیب حرکات ۹۰ دقیقه ای انجام می شود، بنابراین شما زمانی که زیرانداز خودتان را پهن کردید دقیقاً می دانید که باید چه کاری انجام دهید و آشنایی کامل با حرکات دارید. یادتان باشد که تمرینات شدید در کنار درجه حرارت بالای هوا، می‌تواند احساس سختی و سنگینی تمرینات را به شما بدهد. بنابراین در صورتی که تازه این سبک را شروع کرده‌اید خیلی سخت نگیرید. هر زمانی که نیاز داشتید استراحت کرده و یادتان باشد که قبل از شروع تمرینات، به میزان کافی آب مصرف کنید.

مناسب برای: افرادی که به دنبال یک روتین خاص هستند. افرادی که تازه یوگا را شروع می کنند ممکن است به این سبک علاقه مند شوند به این دلیل که ترتیب و توالی حرکات آن کاملا مشخص و قابل پیش بینی است.

 

6. یوگای داغ

یوگای داغ

یوگای داغ از آن جهت که در یک اتاق و درجه حرارت بالا انجام می شود به بیکرام شباهت دارد. ولی در اینجا، آموزش دهندگان محدود به ۲۶ وضعیت بدنی ثابتی که در یوگای بیکرام انجام میشود نیستند. با وجود اینکه درجه حرارت بالای کلاس ممکن است این احساس را به شما بدهد که میتوانید یکسری از وضعیت های بدنی را با شدت بیشتری در مقایسه با کلاس های غیر داغ انجام بدهید، ولی مراقب باشید که در حرکات کششی بیش از حد به خود فشار وارد نکرده و از ظرفیت تان فراتر نروید.

بهتر برای: افرادی که واقعاً به دنبال عرق ریختن هستند. اگر به دنبال یک تمرین خیلی سنگین هستید که کاملاً باعث عرق ریختن شما شود می‌توانید در کلاسهای مقدماتی یوگای داغ نام نویسی کنید

 

7. کندالینی یوگا

آشنایی با سبک های یوگا : کندالینی یوگا

شاید وقتی صحبت از یوگا میشود، بیشتر افراد بخاطر آشنایی و سابقه ذهنی ای که دارند، تصویر این سبک در ذهنشان نقش ببندد. تمرینات این سبک یوگا که کاملاً از لحاظ جسمی و ذهنی چالش برانگیز هستند و کاملاً با تمرینات متداولی که در کلاسهای یوگای خودتان می بینید تفاوت دارند. در این جا شما کریا ها را انجام خواهید داد که تمرینات بدنی مکرر به همراه تمرینات شدید تنفسی هستند که در کنار مدیتیشن، آواز خوانی، و سرایش انجام می‌شوند. هدف این ها چیست؟ اینکه سدهای درونی خودتان را شکسته و انرژی آزاد نشده درونی خودتان را رها کنید و خودتان را به سطح بالاتری از خودشناسی برسانید. در بین سبک های مختلف یوگا، کندالینی بیشتر از همه به دنبال ارائه یک شناخت درونی به شما است.

بهتر برای: افرادی که بدنبال تمرینات روحانی هستند. کسانی که به دنبال چیز بیشتری از صرف تمرینات بدنی هستند، ممکن است به خاطر تمرکز بالای کندالینی بر روی جنبه های درونی یوگا از جمله تمرینات تنفسی، مدیتیشن، و انرژی معنوی، از این سبک یوگا لذت ببرند.

 

8. یین یوگا

یین یوگا

اگر میخواهید بدن خودتان را آرام کرده و به وضعیت تعادل برسانید، این سبک یوگا جایی است که گمشده خودتان را پیدا خواهید کرد. برخلاف یوگای آشتانگا که شامل حرکات سریع می‌شد، در یین یوگا، وضعیت های بدنی هر کدام برای چندین دقیقه حفظ میشوند. این سبک مراقبه ای، برای هدف قرار دادن بافت های همبند و فاسیاهای عمیق تر شما طراحی شده است و طول و انعطاف پذیری آنها را بازیابی می کند. در اینجا شما از چندین ابزار کمکی استفاده خواهید کرد تا به بدن تان اجازه بدهید که به عمق وضعیت های مختلف برود. به همین دلیل، در صورتی که علاقمند به این نوع تمرینات هستید، حتماً لازم است که آشنایی کامل با این سبک یوگا بدست آورید.

درست مثل تمریناتی مراقبه ای، ممکن است اینجا هم کمی احساس ناراحتی در اول کار به شما دست بدهد، ولی برای چندین جلسه سعی کنید که تمرینات را ادامه بدهید، و خواهید دید که انرژی درمانی این سبک کاملاً شما را جذب خود خواهد کرد.

بهتر برای: افرادی که به دنبال تمرینات کششی و آزادسازی بدن خود هستند. یادتان باشد که این سبک یوگا برای افرادی که خیلی بدن انعطاف پذیری دارند یا مشکلات بافت همبندی دارند توصیه نمی شود.

 

9. یوگای درمانی

آشنایی با سبک های یوگا : یوگای ترمیمی

با وجود اینکه ممکن است در یک کلاس یوگای درمانی این طور به نظر برسد که شما کار زیادی انجام نمی دهید، ولی نکته اصلی نیز در همینجا قرار دارد. این سبک آرام که در آن شما یک وضعیت را برای مدت های طولانی تری نگه میدارید، این فرصت را در اختیار بدن تان قرار می دهد که سیستم عصبی پاراسمپاتیک را درگیر کرده و به ریلکسیشن عمیق تری دست پیدا کنید.

به علاوه شما از وسایل مختلفی همانند پتو، بالشتک، و آجرهای یوگا برای نگه داشتن بدن خودتان در هر وضعیت استفاده خواهید کرد

بهتر برای: همه افراد. البته افرادی که آرامش کمتری داشته و دچار استرس و اضطراب هستند بیشترین فایده را از این سبک یوگا دریافت خواهند کرد. البته این سبک برای ورزشکارانی که دوره نقاهت خود را طی میکنند نیز خیلی خوب و مناسب است.

 

آشنایی با سبک های یوگا این قدرت را در اختیار شما قرار میدهد که بتوانید اولین قدم هایتان را محکم برداشته و از تمریناتی که خیلی با شما همخوانی ندارد زده نشوید. در غیر اینصورت، خیلی عجیب نیست که یک یوگی، تعداد زیادی از این سبک ها را در طول دوران انجام تمرینات یوگای خود امتحان کرده و از مزایای آنها بهره ببرد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن