فیتنس و سلامتی

تی آر ایکس چیست و چه فوایدی دارد

آیا میدانید که تی آر ایکس چیست و چه فوایدی برای بدن شما دارد؟ تمرینات تی آر ایکس، تمام چیزی که برای ساخت یک بدن بهتر در خانه نیاز دارید را در اختیار شما قرار میدهد. تجهیزات تی آر ایکس محبوب ترین لوازم فیتنس چندسال اخیر بوده اند.

تی آر ایکس، یک بخش اصلی تمام باشگاه های مدرن فیتنس به شمار میرود و یک برنامه تمرینی عالی برای تمام اساتید و مربیان فیتنس می باشد.

زمانی که به باشگاه یا کلاس فیتنس میروید، احتمالاً تعداد زیادی از دستگاه های فیتنس و وزنه زدن پیدا میکنید که برای تقویت یک ماهیچه خاص در بدن طراحی شده اند .

با اینحال، احتمالاً همیشه افرادی پشت آن دستگاه ها صف کشیده اند و منتظر رسیدن نوبت خود برای استفاده از آن دستگاه ها هستند. نکته خوب این است که با تی آر ایکس دیگر نیازی نیست که برای پیدا کردن یک دستگاه تمرینی مناسب زمان خود را به هدر بدهید.

 

تسمه های تمرینی تی آر ایکس یک محصول عالی برای تمرینات عملی شما در هر جای دنیا که باشید هستند. همه ورزشکاران از اینکه با دستگاه های ورزشی ثابت تمرین کنند خوششان نمی آید. برای یکسری دیگر از ورزشکاران، رفتن به باشگاه ها و برگشتن به خانه آن هم در زمان های شلوغی خیلی پردردسر و زمان بر است.

مربیان زیادی هستند که به دنبال پیدا کردن و ایجاد روش هایی برای بهتر کردن و افزایش امنیت تمرینات ورزشی ورزشکاران خود هستند و یکی از نقاطی که روی آن خیلی تمرکز میکنند، روش هایی هستند که ورزشکاران در همه جا بتوانند از آن استفاده کرده و نیاز به سفر و جابجایی نداشته باشند.

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس مخفف تمرین تمام بدنی مقاومتی است. 

مفهوم پشت ایجاد محصول تی آر ایکس این بوده است که این تمرینات بهتر است بصورت تمام بدنی باشند و نه فقط برای یک ماهیچه خاص.

این مفهوم کاملاً متفاوت از روش های سنتی تمرینی با دستگاه هایی است که صرفاً برای تقویت یک ماهیچه خاص در بدن طراحی میشدند. در تی ار ایکس، شما از ترکیبی از تعادل، هماهنگی، و انعطاف پذیری استفاده میکنید.

در صورتی که به دنبال اندازه یک گروه ماهیچه ای هستید، تمرینات ورزشی که در یک وضعیت ایستا انجام میشوند گزینه خوبی هستند، ولی آنها به هماهنگی های عصبی-ماهیچه ای که زمان انجام یک برنامه ورزشی کامل با عملکرد عالی (همانند TRX) بدست می آیند احتیاج ندارند.

در صورتی که میخواهید آشنایی بیشتر با تی آر ایکس پیدا کرده و بدانید که دقیقاً نوع حرکات آن چیست ، میتوانید محصولی که در پائین همین مقاله تبلیغ شده است را بررسی نمائید.

تمرینات تعلیقی چیست؟

تکنیک های تمرین تعلیقی برای درگیر کردن تمام بدن به شکل یک سیستم واحد هماهنگ طراحی و ایجاد شده اند. تمرینات تی آر ایکس، در واقع یک مرحله پیشرفت عالی در مورد تمرینات عملکردی محسوب میشود. 

تمرینات تعلیقی اجازه حرکت در سه بعد را میدهند که در هیچ دستگاه تمرینی دیگری امکان آن وجود ندارد.

البته یکی از نکات مثبت تی آر ایکس این است که میشود طبق نیاز هر فرد، تمرینات را تغییر داد تا بخش خاصی از بدن آنها بیشتر از بقیه بخش ها درگیر شود. به این صورت میشود بسته به محدودیت های جسمانی افراد، راهکار خودتان را تغییر و بهینه کنید.

در سیستم تی آر ایکس، با تغییر دادن وضعیت بدن و در نتیجه افزایش یا کاهش دادن مقاومت، میتواند میزان شدت تمرینات را کاهش یا افزایش داد.

تجهیزات تی آر ایکس TRX :

تی آر ایکس در تمام نقاط دنیا از یک سری لوازم و تجهیزات ثابت استفاده میکند که شامل دو نوار قابل تنظیم تی آر ایکس است که در انتهای آنها دستگیره هایی برای دست یا پای شما تعبیه شده است. در تمرینات، همیشه یک بخش از بدن شما روی زمین یا زیرانداز قرار میگیرد و بخش دیگر در بندهای تی آر ایکس بصورت معلق و در هوا قرار خواهد گرفت.

دستگاه تی آر ایکس قابل حمل است و میتوان همه جا آن را سوار کرد. این ابزار عملکرد و فوایدی که دستگاه های ثابت چندهزاردلاری ورزشی دارند را با هزینه ای کم و بصورت قابل حمل در اختیار شما قرار میدهد.

ایجاد عضلات مرکزی فولادین:

در تمام تمرینات ورزشی، عضلات مرکزی که شامل شکم، کمر، پشت، سینه، و لگن میشوند درگیر میشوند. تمرینات تقویت عضلات مرکزی به شما کمک میکنند که انعطاف پذیری بدنی خود را بیشتر کرده و ثبات بدنی خود را تقویت کنید.

هر فعالیتی که در طول روز داشته باشید، به هر حال عضلات مرکزی شما درگیر خواهند شد. خواه این فعالیت بازی کردن با بچه هایتان، شستن ظروف، پیاده روی در پارک، انجام بازی بسکتبال، یا هر چیز دیگری باشد. با اینحال، تی آر ایکس این امکان را به شما میدهد که عضلات مرکزی خود را بیش از پیش و هماهنگ با عضلات دیگر بدن خودتان تقویت و تحریک کنید. 

مزایای تمرینات تعلیقی تی آر ایکس TRX

تی آر ایکس یک برنامه تمرینی تمام بدنی در اختیار شما قرار میدهد و فعالیت سیستم قلبی عروقی شما را بهبود داده و تنش ماهیچه ها را از بین میبرد. 

شما از وزن بدن خودتان و جاذبه زمین برای انجام تمرینات استفاده خواهید کرد. 

زمانی که تمرینات تی آر ایکس را انجام میدهید، زمانی که باید در غیراینصورت برای پیدا کردن تجهیزات مناسب ورزشی یا وزنه ها صرف میکردید را صرفه جویی خواهید کرد. 

تی آر ایکس را میشود همه جا سوار و آماده کرد و بنابراین شما محدودیتی از نظر جایی که میخواهید تمرین کنید نخواهید داشت. 

تمرینات تی آر ایکس کاملاً متنوع هستند و هر تمرین را نیز میتوانید با شدت های مختلف انجام دهید. بنابراین برای همه افراد قابل استفاده است.

تی آر ایکس چطور ایجاد شد ؟

تی آر ایکس برای اولین بار توسط ارتش آمریکا بعنوان یک تمرین تمام بدنی که در شرایط سخت نیز قابل استفاده باشد ایجاد شد. تی آر ایکس و تمرینات آن به راحتی میتوانند جای یک باشگاه کاملاً مجهز را بگیرند. 

در نهایت، تی آر ایکس راه خود را به اتاق های تمرین رزمی کاران ام ام ای و مدال آوران المپیک و ورزش کاران حرفه ای دنیا باز کرد.

تأثیر تی آر ایکس چقدر است و آیا واقعاً جواب میدهد؟

تمرینات تعلیقی، فایده بیشتری نسبت به تمرینات صرفاً قدرتی سنتی دارند. این تمرینات هم تمرینات قدرتی واقعی بوده و هم باعث تقویت انعطاف پذیری، تعادل، و ثبات در عضلات مرکزی میشود. همه این موارد هم در زندگی روزمره و هم در زندگی ورزشی حرفه ای کاربرد دارند. 

تمرینات تی آر ایکس فقط برای ورزش کاران حرفه ای مناسب نیست. بلکه همه افرادی که میخواهند به سرعت فیتنس بدنی خودشان را ارتقاء بدهند میتوانند از تی آر ایکس استفاده کنند. 

مربیان شخصی به سرعت فواید تی آر ایکس را کشف کرده و از آن استفاده کردند. بعلاوه، تمرینات گروهی تی آر ایکس در بسیاری از نقاط دنیا موفقیت زیادی در زمینه بهبود وضعیت بدنی برای افراد به ارمغان آوردند.

مربیانی که به بازیگران و چهره های سرشناس نیز آموزش میدهند از تی آر ایکس بطور منظم برای مشتریان خود استفاده کرده و به نتایج خارق العاده ای دست پیدا میکنند.

مراکز درمانی نیز در برنامه های خود برای افراد مسن از تی آر ایکس استفاده میکنند، به این دلیل که از این طریق آنها میتوانند بدون خطر زمین خوردن بطور آزادانه حرکت کنند.

تأثیر تمرینات تی آر ایکس چیست ؟

فیزیوتراپی ها از تمرینات TRX برای توانبخشی بیماران در مراکز درمانی بیمارستانی ، کلینیک های پزشکی ورزشی، و مطب کایروپراکتیک استفاده می کنند.

در حال حاضر مطالعات بالینی برای ایجاد بهترین برنامه تمرینی برای درمان انواع آسیب های متداول ارتوپدی و ورزشی در حال انجام است. 

آنچه اساساً ورزش تعلیقی TRX را به عنوان یک ژانر ورزشی مدرن از بقیه سیستم ها متمایز می کند ، این است که مجموعه ای از بهترین شیوه های ورزشی قدیمی و جدید، در تولید، اصلاح، و شکل دادن به یک سیستم منسجم با یک روش تمرینی واحد با هم ترکیب شده و تی آر ایکس را ایجاد کرده اند.

یکی دیگر از دلایل منحصر به فرد بودن آن، اختراع ابزار تی آر ایکس است که در واقع اولین ابزار ورزشی در دنیا برای تمرینات تقویت عملکرد است که اجازه انجام بازه وسیع و متنوعی از تمرینات تمام بدنی را میدهد.

حرکات تمرینات تعلیقی از روش های سنتی متفاوت هستند و دلیل آن این است که دست ها یا پاها توسط یک نقطه مرکزی بوسیله بندهایی در هوا معلق شده و سمت مقابل روی زمین قرار داشته و تمرینات در این حالت انجام میشود.

تمرینات تی آر ایکس چطور انجام میشوند؟

در زمان استفاده از تی آر ایکس، مقداری از وزن بدن شما سوار بر تسمه های تی آر ایکس شده و در زمان تمرین حرکت داده میشود. 

استفاده از یک نقطه لنگر، ترکیبی ایده آل از تحرک و پشتیبانی را در زمان انجام تمرینات قدرتی، استقامتی، انعطاف پذیری، و هماهنگی تمام بدنی در اختیار شما قرار میدهد.

با trx شما در زمان انجام ورزش، ترکیبی از قدرت و تعادل را به طور همزمان خواهید داشت که فشار زیادی بر روی سیستم عصبی شما وارد میکند و در نتیجه به بدن شما کمک میکند که به سرعت به نتایج دلخواهی از جمله هماهنگی بیشتر تمام بدنی و افزایش سرعت پاسخ‌دهی ماهیچه ای دست پیدا کنید.

چربی سوزی، کاهش وزن، افزایش استقامت، و تقویت ماهیچه همه در کنار هم در تی آر ایکس

تسمه های TRX کاملاً مقاوم و محکم بوده و در شرایط مختلف جوی و برای وزن های تا 120 کیلوگرم به راحتی قابل استفاده هستند. البته لازم است که حتماً توضیحات دفترچه همراه یا صفحه خرید آنلاین آن را به بطور کامل مطالعه نمائید تا شرایط و محدودیت های هر مورد را متوجه شوید.

آیا میدانید فواید تی آر ایکس چیست ؟

1- هر جایی که بخواهید میتوانید تمرین کنید

2- تی آر ایکس یک تمرین تمام بدنی است و به لاغری شما کمک میکند.

3- امکان انجام تمرینات قدرتی، استقامتی، انعطاف پذیری، … را به شما میدهد

4- ابزاری است که تنوع تمرینات آن هیچگاه به پایان نمیرسد. 

5- باعث تقویت عضلات مرکزی شما میشود

7- باعث چربی سوزی و کاهش وزن بدن میشود

8- جلوی آسیب دیدن در زمان انجام تمرینات را میگیرد

9- شما در سطوح حرکتی بیشتری تمرین میکنید

10- یک نوع تمرین خلاقانه و جدید است

11- تی آر ایکس هم برای بانوان و هم آقایان قابل استفاده و کاربردی است

12- قیمت تی آر ایکس به نسبت بیشتر ابزارها و دستگاه های ورزشی بسیار کم و ناچیز است.

13- برای انجام تمرینات تی آر ایکس نیازی به رفتن به باشگاه ندارید و میتوانید همه تمرینات را در خانه نیز انجام دهید.

14- تمرینات و حرکات تی آر ایکس TRX را میتوان به شکلی سنگین تر یا سبک تر انجام داد و بنابراین همه میتوانند از آنها بهره ببرند.

15- کلاس های تی آر ایکس در همه شهرها برگزار میشوند، در صورتی که میخواهید به باشگاه بروید.

16- طناب های تی آر ایکس TRX را میتواند به همه سطوح متصل کرد و آنها بسیار محکم و مقاوم هستند.

در صورتی که باردار هستید، بهتر است قبل از انجام حرکات تی آر ایکس با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که آشنایی با پیلاتس داشته باشید، حتماً میدانید که برخی از تمرینات تی آر ایکس شباهت زیادی به تمرینات پیلاتس دارند. برای خرید محصول پیلاتس و تی آر ایکس میتوانید از طریق لینک های زیر اقدام نمائید

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. با سلام و عرض خسته نباشید. برای استفاده از تی آر ایکس در خانه، باید آن را به کجا وصل کنیم. ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمائید

    1. سلام. trx یه گیره هایی داره به اسم xmount که میتونید به دیوار یا سقف وصل کنید و تسمه رو به اون متصل کنید

  2. خیلی ازتون ممنون. مقاله خوب و کاملی بود. اگه یه مقاله در مورد روش بستن تسمه های تی آر ایکس هم بتونید بنویسید عالی میشه

  3. سلام. ممنون از مقاله خوبت. داداش این تمرینای تی آر ایکس شما برای مردا هم قابل استفاده ست یا فقط برای خانوماست؟ اصلاً فرقش چیه ؟

  4. سلام. ممنونم ازتون بابت مطالب خوبی که قرار دادید. آیا این ورزش برای افرادی که پوکی استخوان دارند هم قابل استفاده هست؟ دختر من مشکل ضعف استخوان دارد و دنبال یک ورزشی هستم که در خانه قابل استفاده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن